شكست سياست ضد سوري قطر/ امير سخت به تكاپو افتاده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

اعتراف دوست و دشمن نظام سوريه به شكست تروريست هاي مسلح تكفيري بيش از هر چيز مهر باطلي بر سياست هاي ضد سوري جبهه مخالف محور مقاومت ضد صهيونيستي بويژه قطر، تركيه و عربستان است.

 

 
 هر يك از عناصر جبهه مخالف مقاومت ضد صهيونيستي متشكل از آمريكا ، رژيم صهيونيستي ، تركيه و همپيمانان غربي و عربي تلاش دارند تا خود را از پيامد هاي شكست تروريست هاي مسلح تكفيري مورد حمايت آنها رها كنند.
در اين ميان آمريكا به برگزاري اجلاس بين المللي (ژنو 2) تن داده و تركيه هم كه ناآرامي هاي خونين سراسر اين كشور را فراگرفته ، از لفاظي هاي تند عليه سوريه كوتاه آمده است.
اما ناظران معتقدند كه وضعيت قطر كه از هيچ اقدامي براي حمايت رسانه اي ، سياسي ، تسليحاتي و مالي از تروريست هاي مسلح تكفيري و ضربه زدن به نظام و مردم سوريه كوتاهي نكرده، بدتر است.
اين وضعيت امير قطر را كه اخيرا اعلام شده تصميم دارد تا كرسي قدرت را به وليعهدش واگذار كند، سخت به تكاپو افتاده است.
بسياري از تحليلگران سياسي معتقدند ، هنگامي كه يك دولت از نظر سياسي در داخل دچار چالش و بحران مي شود با استفاده از ترفندهاي مختلف تلاش مي كند بحران را به خارج از كشور منتقل كند.
اما گويا اين ترفند در خصوص موثر نيفتاده و دخالت آشكار قطر در حمايت از تروريست هاي ضد سوريه وتحريك آنان براي ادامه كشتار در اين كشور، نه تنها به نتيجه دلخواه دولت قطر نرسيده است بلكه زمينه شكست سياست خارجي اين كشور در منطقه را بيش از گذشته فراهم كرده است.
پيروزي هاي چشمگير ارتش سوريه در مقابله با تروريست هاي تحت حمايت قطر و عربستان و آزادي شهرهاي راهبردي اين كشور از دست تروريست ها به عنوان بزرگترين شكست مداخله جويانه اين دو كشور در منطقه تلقي شده است .
به عقيده ناظران سياسي دولت قطر براي فرار از اين شكست سياسي تلاش دارد با بزرگنمايي شرايط حاكميت وانتقال قدرت توجه افكار عمومي ورسانه اي جهان را به داخل تحولات اين كشور معطوف كند.
در همين چارچوب شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر با رسانه اي كردن موضوع انتقال قدرت در اين كشور نگاه ها را به سوي اين امير نشين متوجه كرد.
براساس گزارش رسانه هاي منطقه اي ، امير قطر تصميم گرفته است از قدرت كناره‌ گيري كند وطبق اظهارات منابع موثق در دربار قطر ظرف 6 ماه آينده، اين تصميم عملي خواهد شد .
در اين گزارش ها آمده است: ابتدا نخست وزير قطر كه سمت وزير امور خارجه را هم بر عهده دارد از قدرت كنار گذاشته خواهد شد و پس از چند هفته با كناره گيري امير قطر ، شيخ تميم بن حمد وليعهد قدرت را به دست خواهد گرفت.
شيخ حمد بن جاسم از سال 2007 تاكنون ، سمت نخست وزيري را برعهده داشته و نقشي اساسي در موقعيت قطر در منطقه وجهان ايفا كرده است.
وي همچنين رياست سازمان سرمايه گذاري قطر را برعهده دارد.
شيخ حمد بن خليفه امير قطر، در سال 1995 از فرصت سفر پدرش به اروپا استفاده كرد و در انقلابي سفيد عليه او به قدرت رسيد و خود را امير جديد كشورش خواند و ساير اعضاي خانواده حاكم نيز با او بيعت كردند.
شيخ تميم پسر امير قطر فارغ التحصيل دانشگاه بريتانيا است و در زمان حاضر رياست كميته المپيك قطر را به عهده دارد.

** نگاهي به جايگاه سياسي قطر و آل ثاني
در كشورهاي عربي حوزه جنوبي خليج فارس خاندان هايي حكومت مي كنند كه در درون با مشكلات سياسي بسياري مواجه هستند و يكي از مهمترين اين چالش ها جنگ برسر دستيابي به قدرت و حكومت است.
خانواده اي كه اكنون در قطر حاكم است، يعني آل ثاني يك خانواده سعودي است كه به رياست شيخ حمد آل ثاني بزرگ از منطقه نجد عربستان سعودي به قطر مهاجرت كرده و در آن سكني گزيدند.
شيخ حمد بزرگ كه بنيانگذار قطر به شمار مي آيد، در زمان حاكميت خود تلاش كرد تا با بستن راه نفوذ سعودي ها به قطر استقلال اين كشور را محقق كند.
شيخ حمد بزرگ داراي برادري بود كه وي را به عنوان جانشين خود معرفي كرد، چون او را اصلح تر از پسرش خليفه براي رسيدن به قدرت مي دانست، اما بردارش بنا به دلايلي وليعهدي را به پسر خود واگذار كرد و اين بذر اختلافات و شكاف را در خاندان ثاني كاشت و وقوع كودتاهاي مختلف خانوادگي در اين كشور را درپي داشت كه برخي از آنها خونبار بودند.
برخي ديگر نيز از انقلاب هايي بودند كه جز رسوايي رهاوردي براي خاندان ثاني در قطر به همراه نداشتند، مثل كودتاي شيخ حمد، امير كنوني قطر عليه پدرش در سال 1995 ميلادي.





June 12th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی